تشخیص و درمان اختلال هراس | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

روش های تشخیص و درمان اختلال هراس

در این مطلب از سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر قصد داریم به بررسی روش های تشخیص و درمان اختلال هراس بپردازیم. اگر شما جزو افرادی هستید که گمان می‌کنید علائم اختلال هراس را تجربه کرده‌اید، توصیه می‌شود مراقبت‌های لازم پزشکی را انجام دهید و نسبت به علائم این اختلال بی‌توجه نباشید. دقت داشته باشید که اگر شما دچار حمله پانیک شوید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

در اورژانس آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود و اگر نیازی باشد پزشک انجام نوار قلب را نیز تجویز می‌کند. تمام این بررسی‌ها به این دلیل انجام می‌شود که پزشک مطمئن شود حمله قلبی شدیدی اتفاق نیفتاده است و خطری شما را تهدید نمی‌کند.

اگر بررسی‌های اولیه انجام شد و پزشک تشخیص داد که شرایط قلبی بیمار نرمال است، فرد را به یک دکتر عمومی ارجاع می‌دهد. در ادامه معاینه روان و اعصاب فرد انجام می‌شود و اگر پزشک تشخیص اختلال هراس را دهد، اقدامات مربوط به درمان این مشکل را شروع خواهد کرد.

گاهی‌اوقات لازم است که بیمار را یک دکتر متخصص مغز و اعصاب معاینه کند تا اطمینان از سلامت بیمار حاصل شود. هنگام مراجعه به پزشک، برای کمک به تشخیص دقیق احتمالا باید تست‌های زیر را انجام دهید:

• یک معاینه فیزیکی کامل
  • آزمایش خون برای بررسی تیروئید و سایر شرایط پزشکی
  • آزمایشات احتمالی مربوط به قلب مانند نوار قلب
  • ارزیابی روانشناختی برای صحبت در مورد علائم، ترس‌ها یا نگرانی‌ها، شرایط استرس‌زا، مشکلات در روابط اجتماعی یا خانوادگی، موقعیت‌هایی که ممکن است از حضور در آن‌ها اجتناب کنید و سابقه خانوادگی
  • در تست تشخیص پانیک همچنین ممکن است در مورد مصرف الکل یا سایر مواد مخدر از شما سوال شود.

معیارهای تشخیص اختلال هراس چیست؟

از نظر پزشکان، همه کسانی‌ که دچار حملات پانیک می‌شوند اختلال هراس ندارند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که توسط انجمن روانپزشکان آمریکا منتشر شده است، برای تشخیص اختلال پانیک باید به معیارهای زیر توجه کرد:

• بیمار مدتی است که حملات هراس مکرر و غیر منتظره را تجربه می‌کند
  • بیمار در طول یک ماه، حداقل یک مورد حمله یا نگرانی شدید از بروز آن را داشته است. معمولا ترس مداوم از عواقب حمله، مانند از دست دادن کنترل بدن، حمله قلبی یا تغییرات قابل توجه رفتار ممکن است باعث بروز دوباره حمله شود.
  • حملات پانیک بیمار ناشی از مصرف الکل، مواد مخدر، ابتلا به بیماری یا شرایط روانی دیگری مانند هراس اجتماعی یا وسواس نیست. زیرا اصولا حمله پانیک بی‌دلیل و ناگهانی رخ می‌دهد.

حال اگر معاینه‌های لازم انجام شد و پزشک اختلال هراس و پانیک را تشخیص داد، چگونه اختلال هراس را درمان کنیم؟

کلینیک آریا کلینیک شبانه روزی فولادشهر را در اینستاگرام دنبال کنید

معرفی انواع روش‌های درمان اختلال پانیک

درمان پانیک به صورت صددرصد امکان‌پذیر نیست و در اکثر مواقع دکتر متخصص مغز و اعصاب از روش‌هایی استفاده می‌کند که بتواند علائم بیماری را تحت کنترل در بیاورد. در واقع این روش‌ها به‌گونه‌ای هستند که فرد می‌تواند با استفاده از آن‌ها افکار و اعمال خود را تغییر دهد و عملکرد بهتری در برابر ترس‌های خود داشته باشد.

یک روش درمانی صحیح می‌تواند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کرده و عملکرد شما را در زندگی روزمره بهبود بخشد. معمولا گزینه‌های اصلی درمان عبارتند از روان درمانی و دارو درمانی. بسته به سابقه و شدت اختلال هراس، ممکن است یک یا هر دو نوع روش درمانی توصیه شود. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

انواع حمله پانیک | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

1- دارو درمانی پانیک اتک

داروهای ضد پانیک می‌توانند به کاهش علائم مرتبط با حملات پانیک و همچنین افسردگی کمک کنند. در حال حاضر چندین نوع دارو برای مدیریت علائم حملات پانیک موثر است، از جمله:

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs): به طور کلی داروهای ضد افسردگی SSRI به‌دلیل داشتن خطر کم عوارض جانبی جدی، به‌عنوان اولین انتخاب برای درمان حملات پانیک توصیه می‌شوند. SSRI‌های تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان اختلال هراس شامل فلوکستین، پاروکستین و سرترالین هستند.
مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs): این داروها دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند که توسط FDA برای درمان اختلال هراس تأیید شده‌اند.
بنزودیازپین‌ها: این داروها آرام‌بخش سیستم عصبی مرکزی هستند. بنزودیازپین‌هایی که توسط FDA برای درمان اختلال هراس تأیید شده‌اند شامل آلپرازولام و کلونازپام هستند. بنزودیازپین‌ها به طور کلی فقط به‌صورت کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا می‌توانند عادت ایجاد کنند و باعث وابستگی روحی یا جسمی شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

اگر یکی از داروها برای شما موثر عمل نمی‌کند، پزشک ممکن است برای افزایش اثربخشی و تعیین موثرترین دارو برای پانیک، تغییر دارو یا ترکیب داروهای خاص را توصیه کند. به خاطر داشته باشید که پس از شروع اولین دارو، چند هفته طول می‌کشد تا متوجه بهبود علائم شوید. بنابراین درمان سریع پانیک ممکن نیست و در هر دو روش روان درمانی و دارو درمانی نیاز به گذشت زمان است.

2- روان درمانی حملات پنیک

روان درمانی اولین درمان موثر برای حملات پانیک و اختلال هراس محسوب می‌شود. این روش می‌تواند به شما در درک حملات پانیک و اختلال هراس کمک کرده تا نحوه مقابله با آن‌ها را بیاموزد.

نوعی روان درمانی به نام درمان رفتاری-شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق تجربه شخصی علائم پانیک را دسته‌بندی کنید. بدین شکل، درمانگر به شما کمک می‌کند تا به تدریج علائم حمله پانیک را به شیوه‌ای ایمن کنترل کنید. درمان موفقیت‌آمیز همچنین می‌تواند به شما در غلبه بر ترس از موقعیت‌هایی که به‌دلیل حملات پانیک از آن‌ها اجتناب کرده‌اید، کمک کند.

مشاهده نتایج حاصل از درمان به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد. ممکن است در عرض چند هفته علائم حمله پانیک کاهش یابند و یا طی چند ماه برطرف شوند. بنابراین، برای اطمینان از کنترل حملات پانیک خود یا درمان عود اختلال، بهتر است از همین الان برنامه‌ریزی کنید.

مطالعه بیشتر:

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل